Kuten verkkokauppiaille on tuttua, digitaalisen kaupan tuotto-odotus voidaan laskea seuraavalla kaavalla:

Kävijät x konversio x keskiostos x myyntikate – kulut = tulos

Jolloin verkkokaupan kannattavuuden prinsiipiksi #1 nousee kävijät, kivijalkatermein: sijainti, sijainti ja sijainti.

Erään tutkimuksen mukaan, google-hauissa ensimmäisen sivun hakutulosta klikataan 71,33% todennäköisyydellä.
1. sivun tulosten 1-5 klikkauksen todennäköisyys on 67,6%.

Otetaan esimerkiksi jokin yleinen ja geneerinen tuotehakusana, josta Adwords kertoo, että mukaan kyseisellä sanalla haetaan Googlesta keskimäärin 19 200 kertaa vuodessa. Sanalla tehdyn Google-haun ensimmäisesten viiden hakutuloksen klikkauksen todennäköisyys on näin ollen 13,52% (67,6% jaettuna viidellä).

Kyseiseen hakusanan liittyvän tuotteen keskihinta on tässä esimerkissämme 1 000€, ja myyntikate 40%. Tällöin, tämän yhden tuotteen osalta voimme laskea seuraavaa: 19 200 hakua vuodessa, joista 1. sivun yhdellä hakutuloksella 13,52% hakijoista klikkaa hakutulosta, eli kävijöitä tulee 2 595. Konversio (moniko kävijöistä ostaa) esimerkissä 2%, jolloin 19 200 x 0,1352 x 0,02= 51,91 kauppaa, myyntikatteella 400€,

= 20 766,72€ myyntiä. Arvonlisäverolla vähennettynä myyntikate 16747,35€

Tässä kohtaa pitää jo alkaa lunastamaan otsikon lupaus konkretiasta:

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=haulikko

– Sissos
– Jokierä
– HH-sport
– Eräkellari
– Forssan ase ja Retkeily
– Green Trail

Ovat kaikki Nethitin Omnisell asiakkaita.

Nethit on panostanut verkkokauppakehityksessä vuodesta 2002 yhtenä pääalueena nimenomaan hakukoneoptimoitumiseen, ja tulokset puhuvat puolestaan.

Kun haluat keskustella tarkemmin siitä, mitä voisimme tehdä oman digibusineksenne hyväksi, soita 020 755 1961, tai lähetä meille viesti

(Tutkimus johon tekstissä viitataan, löytyy täältä: https://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014 )

Esimerkissä käytetyt hinta- ja kateluvut ovat kuvitteellisia ja vain suuntaa antavia, ainoastaan hakutulos on todellinen. Yleisluontoisten hakusanojen tuottama konversioprosentti on tyypillisesti esimerkkiä matalampi. Näytämme mielellämme muita esimerkkejä saavuttamistamme tuloksista myös tuotekohtaisessa optimoitumisessa hakutuloksissa.