Neljä vinkkiä verkkokaupan liiketoiminnan kehittämiseen

Verkkokauppaliiketoimintaan saatetaan toisinaan lähteä liikkeelle hätiköiden ja hienosti onnistuneesta kaupan pystytysprojektista huolimatta konversioluvut ja tuotot pysyvät alhaisina. Verkkokaupan liiketoimintaa kannattaakin optimoida koko ajan, ja pyrkiä tasaisesti etsimään ja löytämään parhaimmat ratkaisut viivan alle jäävän summa kasvattamiseksi. Näiden neljän vinkin avulla kehität verkkokauppasi liiketoimintaa tehokkaammaksi ja tuottavammaksi.

1. Tee kokonaisvaltainen strateginen suunnitelma ja aseta tavoitteet

Verkkoliiketoiminnalle tulisi tehdä kokonaisvaltainen strateginen suunnitelma – ei ole yhdentekevää mitä myyt ja kenelle. Strategian suunnittelun tulisi lähteä asiakkaan ja kysynnän tunnistamisesta.

Strategiaan vaikuttavat muun muassa myytävän tavaran luonne sekä kohderyhmä ja asiakasprofiili. Strategia on erilainen, jos myyt heräteostoksia nuorille, kuin jos kauppasi tuoteportfolio muodostuu korkean katteen kaupunkilaisille aikuisille suunnatuista tuotteista. Verkkokaupan esilllelaitto tukee strategiaa ja kohderyhmälle suuntaamista.

Lisäksi se, millä maantieteellisellä alueella toimitaan, vaikuttaa siihen, minkälainen strategia valitaan. Asiakas voi selailla tuotetta verkossa, mutta saattaa silti ostaa sen kivijalkakaupasta tai toisinpäin. Tällöin ketjukaupat hyötyvät verkkokaupasta eniten samalla, kun niiden maantieteellinen peitto on suurempi.

2. Kehitä verkkokauppasi osana muuta liiketoimintaasi

Monissa yrityksissä ajatellaan verkkokauppaa erillisenä liiketoimintana, jota tehdään ja kehitetään irrallaan muusta liiketoiminnasta. Vasta viime aikoina ollaan havahduttu verkko- ja kivijalkakaupan liiketoimintojen virtaviivaistamiseen siten, että ne tukevat toisiaan ja kulkevat kohti yhteisiä tavoitteita.

Verkkokauppaliiketoimintaa käynnistettäessä ykkösasiana pitäisikin analysoida sen sovittumista muuhun liiketoimintaa ja muun liiketoiminnan sovittumista vastavuoroisesti verkkokauppaan. Myös verkkokauppa-alusta voi tukea verkkokaupan ja muun liiketoiminnan integroimista. Kaupan sivuilla tulisi olla näkyvillä esimerkiksi tuotteiden saatavuudet niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässäkin. Verkkokaupasta ja kivijalasta tulisi saada yhtä hyvää palvelua kautta linjan.

3. Tavoittele pitkäaikaisia asiakkuuksia ja pyri sitouttamaan asiakkaasi

Tutkimusten mukaan uuden asiakkaan hankinta on kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkuuden säilyttäminen. Pidä siis kiinni asiakkaistasi ja pyri rakentamaan kestäviä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Tarjoa asiakkaillesi esimerkiksi lisäarvoa antavia kanta-asiakasohjelmia ja vip-tarjouksia.

Myös asiakaskohtaamisen kehittäminen auttaa asiakkaan sitouttamisessa – nopealla ja ystävällisellä palvelulla voitetaan asiakkaiden luottamus. Selkeästi esillä olevat tuotetiedot ja esimerkiksi chättitoiminto vastaavat asiantuntevan myyjän palvelua kivijalkakaupassa. Markkinoinnin automaation välineillä markkinointia voidaan myös personoida kohderyhmittäin ja asiakaskohtaisesti. Palaavalle asiakkaalle voidaan tarjota esimerkiksi alennuksia.

male manager man standing in big modern warehouse with back towards viewer

4. Optimoi logistinen prosessisi

Logistista prosessia ja tuotevarastoinnin optimoimalla liiketoiminnan kuluja ja tuottoja voidaan hallita paremmin. Logistiikassa tulisi ottaa huomioon muun muassa tuotteiden menekin kausittaiset vaihtelut sekä se, varastoidaanko tuotteita itse vai harjoitetaanko esimerkiksi jälleenmyyntiä suoraan tukun varastosta. Resursseja ja varastoja tulisi kyetä mitoittamaan kulloistenkin sesonkien mukaan ja haistelemaan myös tulevaisuuden trendejä sisäänostossa.

Mikäli tuotteet ovat tavarantoimittajan varastossa, pidä huolta tuotteiden tasaisesta saatavuudesta. Asiakaskokemus voi kääntyä negatiiviseksi, mikäli verkkokaupassa kerrotaan toimitusajan olevan viisi päivää, mutta tukku ilmoittaa, että tuote on päässyt loppumaan varastosta.

Tuotteiden varastoiminen omassa varastossa voi tässä mielessä olla järkevää, mutta myös kallista. Sekä itse varastointi, että tuotteiden sisäänosto syövät ja kiinnittävät yrityksen taloudellisia resursseja ja kasvattavat riskejä. Toisaalta, jos strategiana on myydä uniikkeja yksittäiseriä, joiden menekki on nopeaa, tuotteiden varastointi on liiketoiminnan kannalta hyvä valinta.

Kolmas vaihtoehto logistisen prosessin ja varastoinnin ulkoistaminen. Tämä vaihtoehto sopii eritoten silloin, jos haluaa keskittyä itse verkkokaupan liiketoiminnan kehittämiseen ja on valmis investoimaan logistiikkaan suurempia summia.

Verkkokauppaopas