Verkkokaupan markkinointi ja asiakkaat

Jotta verkkokauppaan saataisiin sopivaa kuhinaa ja myyntiä aikaiseksi, sitä on syytä markkinoida huolellisesti. Internet on laaja ja lavea, ja asiakas törmää verkkokauppaasi yhtä vähän sattumalta kuin kivijalkakauppaankaan, eritoten jos kyseessä ei ole suuri ja tunnettu brändi. Asiakkaita on siis hankittava aktiivisesti.

Yleisesti ottaen verkkokaupan mainostamisen tavoitteena tulisi olla selkeät numerot ja päämääränä, että markkinointi maksaa itsensä takaisin toteutuneina myynteinä. Markkinoinnin panostusten ja sen tuottavuuden seuraaminen on nykyaikaisen teknologian ansiosta helppoa. ROI-luku eli return of investment kertoo selkeästi, kuinka paljon markkinointisi tuottaa. Tämän saat laskemalla, paljonko laitat markkinointiin rahaa, kuinka paljon yksittäinen konversio eli vierailijan muuttuminen asiakkaaksi, maksaa ja kuinka suuri hänen keskiostoksensa on.

Mainostaa voidaan joko asiakkaiden tietoisuuden kasvattamiseksi brändimainonnalla, tai sitten tähdätä suoraan tuotteiden myyntiin. Verkkokauppaa mainostetaan siellä, missä asiakkaatkin ovat – eli verkossa.

Kohdista huolellisesti

Kohdistamaton bannerimainonta voi aiheuttaa pettymyksiä suurella kustannuksellaan vähäisillä klikeillään – siksi verkossa mainontaa tehtäessä olisikin kohderyhmät mietittävä huolellisesti ja tarkoin. Mainostaa kannattaa sellaisilla verkkosivuilla, joissa verkkokauppasi kohderyhmäkin pyörii. Kohdistetulla hakusanamainonnalla voidaan kohdennuksia tehdä hyvinkin tarkkaan muun muassa sukupuolen, maantieteellisen sijainnin ja iän mukaan.

Jos tehdään asiakaskunnan tietoisuutta kasvattavaa kohdemainontaa, laskeutumissivut eivät ole niin oleellinen asia kuin suoraan tuotekauppaan tähtäävässä mainonnassa. Kun mainostetaan yksittäisiä tuotteita, ovat kohdennetun banneri- ja hakusanamainonnan linkkien laskeutumissivut tärkeitä ja niiden tulisi osoittaa paikkaan, josta tuotteen ostaminen hoituu saman tien suoraa ostopolkua pitkin.

Six people placing white cards with various contact icons in a r

Mieti avainsanat ja laskeutumissivut

Suurimmat syyt verkkokaupan banneri- tai hakusanamainoskampanjan epäonnistumiseen ovat usein paitsi puolitiehen mietityt laskeutumissivut, myös heikosti konvertoivat avainsanat hakusanamainonnassa. Jos vaatekauppa mainostaa avainsanoilla “naisten t-paita”, on avainsana liian laaja eikä se todennäköisesti saa paljoakaan näkyvyyttä. Sen sijaan “naisten punainen Fruit of the Loom t-paita, koko s” on jo huomattavasti tarkempi avainsanaketju. Joissakin alustoissa voidaan avainsanat muodostaa verkkokaupan tuotetietokannan pohjalta.

Hakusanamainontaa ja brändimainontaa kannattaa tehdä erityisesti erilaisten kampanjoiden puitteissa. Esimerkiksi ilmaiset postikulut tietyllä ajalla ovat hyvä kampanjan aihe verkkokaupalle. Vaikka tällöin kauppias itse joutuu postikulujen maksumieheksi, tutkimusten mukaan postikulujen puuttuminen innostaa ihmisiä ostamaan usein myös pienemmillä summilla ostoksia, jotka saattaisivat muuten jäädä kokonaan väliin verkkokaupassa. Vaikka kate vähenee, volyymi kasvaa, ja viivan alle jäävä summa muodostuu lopulta suuremmaksi, kuin postikulujen kanssa.

Palkitse palaava asiakas

Markkinoinnissa voidaan yhdistää myös kivijalkakauppa ja verkkokauppa erilaisin kampanjoin – esimerkiksi myymälästä saatavalla alennuskoodilla, joka toimii verkkokaupassa, tai verkon puolella mainostettavalla kivijalkamyymälän tapahtumalla. Alennuksia voidaan tarjota puolin ja toisin, esimerkiksi houkuttelemalla kivijalkakaupan asiakkaita myös verkkoon tarjoamalla heille alennuksia ensimmäisestä verkkokauppaostoksesta myymälästä saatavalla koodilla.

Verkkokauppa-alustat mahdollistavat ostoksia tekevän asiakkaan seuraamisen suhteellisen tarkastikin, ja teknologian avulla voidaan muun muassa nähdä, mitä sivuja asiakas on katsellut. Kanta-asiakkuuksia tukevat esimerkiksi erilaiset palaaville asiakkaille tarjottavat tuotealennukset. Hakusanamainonnalla on mahdollista mainostaa kauppaa myös muilla verkkosivuilla sellaiselle verkkosurffaajalle, joka on jo kaupassa käynyt.

Verkkokaupan markkinoinnissa on syytä muistaa, että mikään ei muutu itsestään, ja siksi markkinointi verkossa vaatiikin valppautta ja jatkuvaa hereillä oloa. Markkinointiin kannattaa satsata ja tehdä se huolellisesti, jolloin löydät juuri ne oikeat asiakkaat verkkokauppaasi, jotka tuotteista todella ovat kiinnostuneetkin. Kun olet saanut heidät asiakkaiksesi, pidä heistä myös kiinni tarjoamalla selkeitä etuja uskolliselle asiakkaalle.

Verkkokauppaopas